
CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  i

African Media Cultures and  
Chinese Public Relations  
Strategies in Kenya and Ethiopia

Hangwei Li and Yuan Wang

FEBRUARY 2023





African Media Cultures and 
Chinese Public Relations 
Strategies in Kenya and Ethiopia

Hangwei Li and Yuan Wang



© 2023 Carnegie Endowment for International Peace. All rights reserved.

Carnegie does not take institutional positions on public policy issues; the views represented herein are those of the author(s)  
and do not necessarily reflect the views of Carnegie, its staff, or its trustees.

No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or by any means without permission 
in writing from the Carnegie Endowment for International Peace. Please direct inquiries to:

Carnegie Endowment for International Peace
Publications Department
1779 Massachusetts Avenue NW
Washington, DC 20036
P: + 1 202 483 7600
F: + 1 202 483 1840
CarnegieEndowment.org

This publication can be downloaded at no cost at CarnegieEndowment.org.

Cover Photo: Michael Tewelde / AFP via Getty Images

Author names are listed in alphabetical order. 



CONTENTS

China Local/Global	 vii

Summary	 1

Introduction	 3

CRBC’s Learning of Public Relations Strategies in Kenya	 7

CCECC/CREC’s Public Relations Strategies in Ethiopia	 12 
 
Chinese State Firms as “Learning Institutions”	 15 
 
Learning Outside of China?	 20

Lessons and Implications	 21

About the Author	 23 
 
Acknowledgements	 23

Notes	 24





CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  vii

China Local/Global
 

China has become a global power, but there is too little debate about how this has happened and 
what it means. Many argue that China exports its developmental model and imposes it on other 
countries. But Chinese players also extend their influence by working through local actors and 
institutions while adapting and assimilating local and traditional forms, norms, and practices. 
 
With a generous multiyear grant from the Ford Foundation, Carnegie has launched an innovative 
body of research on Chinese engagement strategies in seven regions of the world—Africa, Central 
Asia, Latin America, the Middle East and North Africa, the Pacific, South Asia, and Southeast Asia. 
Through a mix of research and strategic convening, this project explores these complex dynamics, 
including the ways Chinese firms are adapting to local labor laws in Latin America, Chinese banks 
and funds are exploring traditional Islamic financial and credit products in Southeast Asia and the 
Middle East, and Chinese actors are helping local workers upgrade their skills in Central Asia. These 
adaptive Chinese strategies that accommodate and work within local realities are mostly ignored by 
Western policymakers in particular.
 
Ultimately, the project aims to significantly broaden understanding and debate about China’s role in 
the world and to generate innovative policy ideas. These could enable local players to better channel 
Chinese energies to support their societies and economies; provide lessons for Western engagement 
around the world, especially in developing countries; help China’s own policy community learn from 
the diversity of Chinese experience; and potentially reduce frictions.
 
Evan A. Feigenbaum
Vice President for Studies, Carnegie Endowment for International Peace





CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  1

Summary
 
This year marks the tenth anniversary of China’s Belt and Road Initiative (BRI). This multibil-
lion-dollar initiative funds roads, bridges, railways, seaports, airports, and other mega infrastructure 
projects, which are primarily constructed by Chinese state-owned enterprises (SOEs), also known as 
China’s “national champions” in the international contracting industry. Increased attention has been 
paid to the changing involvement of host country actors (such as political patrons, elites, and institu-
tions) and how they use the BRI to achieve their specific ends. But there is a dearth of qualitative 
evidence that illuminates whether and how the behavior of Chinese SOEs toward these host country 
actors has evolved over time. The media’s framing of the BRI plays a significant role in shaping the 
public’s understanding and attitudes toward China. Yet despite Chinese state media’s expansion in 
the Global South and its continued efforts to “tell China’s stories well,”1 international scholars and 
journalists have stated that corporate communication in many Chinese SOEs operating in BRI 
countries has been relatively rudimentary and generally unresponsive. This has led to the image of a 
“silent China” against some accusations in international media.2 Nevertheless, the authors’ years of 
fieldwork and research in Africa have revealed that Chinese SOEs’ overseas operations and adaptions 
are more nuanced and complex than popular narratives suggest. 

This policy paper focuses on the corporate communication strategies of three Chinese SOEs involved 
in two flagship BRI projects in Africa: the Standard Gauge Railway (SGR) in Kenya, constructed by 
China Road and Bridge Corporation (CRBC), and the Addis Ababa–Djibouti Railway (ADR) in 
Ethiopia, constructed by China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) and China 
Railway Engineering Corporation (CREC). We explore the changes, or lack thereof, in the three 
Chinese SOEs’ corporate communication strategies, specifically public relations (PR) strategies. We 
also examine whether and how these companies’ PR strategies have evolved since the commencement 
of these projects in 2014, and whether their utilization of localized PR strategies is primarily motivat-
ed by business or political considerations.

Based on fieldwork observation and interviews, we argue that these companies have exhibited diver-
gent paths. CRBC has learned and adapted corporate behaviors in Kenya, largely because of the 
presence of the host country’s vibrant media environment and watchdog journalism, whereas CCE-
CC and CREC have been less inclined to learn new ways of conducting outreach and PR in Ethio-
pia, largely because of the absence of naming and shaming by local media. In other words, Kenyan 
journalists have demonstrated greater journalistic agency by leveraging media norms that promote 
and facilitate criticism, allowing Kenyan news media to play a more active role in monitoring the 
railway project than their Ethiopian counterparts. This has, in turn, induced a shift in the corporate 
strategies of the Chinese SOE. 



 2

In sum, our comparative study suggests that Chinese SOEs’ PR strategies in Africa are predominant-
ly influenced by the media landscape and ecosystem of their host country. We therefore refute the 
notion of the “Chinisation of Africa”3 and emphasize that African non-state actors, such as the 
media, can have a considerable influence in shaping certain behaviors of Chinese actors within the 
asymmetric China-Africa relationship. Our study contributes to the broader debate about Chinese 
SOEs’ overseas learning and African agency, and it offers practical insights for both Chinese compa-
nies and African media houses. 



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  3

Introduction 

The overseas expansion of Chinese companies, not least to Africa, has inspired a proliferation of 
research on the interactions between Chinese and host country actors, especially in the Global 
South.4 Many of these studies have shown that host country actors can and do shape Chinese gov-
ernment policies and the behaviors of Chinese public and private actors. But most of this research 
has spotlighted the agency of leaders,5 elites,6 and bureaucrats.7 Significantly less attention has been 
paid to how non-state actors in these countries shape the behaviors of Chinese counterparts. There 
has also been little documentation of how these Chinese actors’ behavior has changed over time. 

This paper explores how local media in two East African countries, Kenya and Ethiopia, have influ-
enced Chinese SOEs’ PR strategies. Public relations is “the management of communication between 
an organization and its publics.”8 This paper sheds light on three critical questions: First, how have 
Chinese SOEs’ PR strategies evolved in East Africa? Second, which East African actors have influ-
enced and even shaped these Chinese PR strategies, and what tools have they used to do so? Third, 
since Chinese SOEs do not just aim to make a profit but also function as policy arms of the Chinese 
state, is their learning and use of localized PR strategies motivated by business or political concerns?

Specifically, the paper investigates the evolving PR strategies used by Chinese contractors on a 
railway in Kenya and a railway in Ethiopia. These two projects have attracted extensive media atten-
tion since their initiation in 2014. The Kenyan railway was contracted to the state-owned CRBC. 
This SOE has demonstrated a steep learning curve in PR strategies over the project’s lifespan. The 
Ethiopian railway was contracted to CCECC and CREC. But in these SOEs have shown no discern-
ible evolution in their PR strategies since construction began in 2014. In short, one major Chinese 
state-owned contractor has learned and adapted in Kenya, while two other Chinese state-owned 
contractors have failed to do so in Ethiopia. What explains the diverging evolutionary trend of these 
companies’ PR strategies? Why did CRBC become better socialized to Kenyan practices than its two 
counterparts in neighboring Ethiopia?

The answer lies in the distinct circumstances of these two very different African countries. In Kenya, 
there is considerable local journalistic agency, and the media landscape is considerably more vibrant, 
complex, and multifaceted. In Ethiopia, no such media conditions prevail. Context influences the 
degree and scope of Chinese adaptation. So, one lesson is that Chinese strategies and choices can be 
shaped in more open and contested local media environments. In the African context, these two 
comparative cases demonstrate that the PR strategies of Chinese SOEs in Africa are predominantly 
shaped by the mediascape of their host countries. 



 4

When the Chinese firm operating in Kenya was hit with negative news on issues such as operational 
transparency, racism, and damage that its operations may inflict on local businesses, CRBC made 
clear adjustments in an effort to gain a so-called social license to operate. Its adaptive practices have 
included engaging with local media, educating Chinese employees on anti-racism, and proactively 
mimicking the ways in which local and Western companies accustomed to dealing with Kenya’s 
relatively freewheeling media have harnessed PR to buttress their local operations. CRBC has had to 
climb a steep learning curve in terms of its PR strategies; it began with a closed-door approach on 
certain issues, typical of the operations of many Chinese companies in China, but it later transi-
tioned to a more open media strategy after frequent interactions with Kenyan media. The most 
reliable predictor of whether and how CRBC would adapt was whether and to what extent it was 
being named and shamed in the local Kenyan mediascape. 

This has been enabled by Kenya’s unique media environment. In Kenya, watchdog journalism—a 
term for local journalists’ scrutiny of institutions of power, including government and business—is 
embedded into the landscape. Kenyan journalists critically report issues of public concern in a timely 
manner,9 and this has a strong naming and shaming effect on local and multinational businesses. 
This brand of local journalism has forced CRBC to work with local media groups and socialize with 
Western and local companies. 

But the Ethiopian story is different precisely because the country’s media ecosystem is so different. 
There, journalism tends to emphasize the importance of an implicit media partnership with the 
government and foster harmony between the press and the authorities.10 In this very different media 
context, journalistic reports about Chinese business operations in Ethiopia—nearly all of which are 
embraced by the Ethiopian government, not surprisingly—are less critical of Chinese behaviors, 
creating fewer incentives for the Chinese firms to adapt or learn new ways of conducting outreach 
and PR. 

Ultimately, CRBC’s adaptation in Kenya shows what happens when a Chinese firm becomes interna-
tionalized, operating in a context very different from the one it is accustomed to at home. Not all 
Chinese companies will adapt, of course. But content analysis of the Chinese company’s public 
discourse in Kenya shows that these adaptations to local PR formats were motivated heavily by a 
desire to improve business prospects—a practical goal that required practical adaptations to local 
realities. The company did continue to frequently mention Chinese developmental and ideological 
concepts in its PR, such as “Chinese Technical Standards” (中国标准) and the “Mombasa-Nairobi 
Model” (蒙内模式), but these aimed primarily to target a domestic Chinese audience to justify the 
company’s overseas success, rather than to cultivate local Kenyan or international audiences. None of 
these Chinese concepts have been strongly received in Kenya nor were they intended to be adopted 
by host countries. And this was the case in Ethiopia too. There, references to the “Addis-Djibouti 



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  5

Model” (亚吉模式) and “Luban Workshop” (鲁班工坊), CCECC’s initiative to promote Chinese 
vocational training, can be shown clearly to be directed at audiences in China, not at locals. 

Both railways are flagship projects of the BRI, financed by loans from the Export-Import (EXIM) 
Bank of China and built and initially operated and maintained by the same Chinese SOEs that did 
the construction. Construction on both projects began in 2014; 2019 marked the completion of 
SGR Phase 2A in Kenya, the end of the authors’ fieldwork in Africa, and the start of the Ethiopian 
political crisis. The analysis below is based on over one hundred in-depth interviews with Kenyan 
and Ethiopian journalists and media managers, host country government employees of different 
levels, representatives from the three Chinese SOEs on the railway projects, and local civil society 
groups. The interviews took place primarily in Kenya, Ethiopia, and China in 2014, 2015, 2017, 
2019, and 2022. 

The highly salient Chinese-sponsored SGR project in Kenya has, since the commencement of con-
struction in 2014, attracted the media’s spotlight. The media attention reached its height during the 
2017 Kenyan general election campaign. The SGR is the largest and most expensive infrastructure 
project in Kenya since the country won its independence from Great Britain in 1963, and it is 
symbolically resonant of that independence because it runs parallel to the dilapidated colonial 
meter-gauge railway. 

The ADR, like its counterpart in Kenya, is a project of significant political and economic importance 
for Ethiopia. Prior to the escalation of the country’s political crisis in 2019, the ADR project had 
been a government priority to connect the landlocked country to the Port of Djibouti and prepare 
for the country’s industrialization. It therefore became a priority project in Ethiopia’s Growth and 
Transformation Plan I, the country’s five-year development strategy.11 Despite the political and 
economic salience of the project, Ethiopian media reports on the railway project have been relatively 
quiet and positive. The construction and initial operation of the ADR involves two Chinese SOEs: 
CREC and CCECC. The railway was CREC’s second project in Ethiopia (the first being the Addis 
Ababa Light Rail Transit system), while it was the market entry project for CCECC in Ethiopia. 
CCECC has extensive overseas experience and has few domestic projects left in China; CREC’s 
projects, on the other hand, mainly rely on the Chinese domestic market. Table 1 presents the 
detailed information for both projects. 



 6

Table 1. Project Information Regarding the Kenyan SGR and Ethiopian ADR 

Project/

item of comparison
Kenyan Standard Gauge Railway (SGR) Addis Ababa–Djibouti Railway (ADR)

Contract amount $3.804 billion  $3.4 billion

Funding agency 

The Government of the Republic of 

Kenya (15 percent); 

The Export-Import Bank of China 

provided loans for the Kenyan 

government (85 percent)

EXIM Bank of China provided a $2.94 billion 

commercial loan; the rest is provided by 

funding from the government of Ethiopia

Client  Kenya Railway Corporation Ethiopian Railway Corporation 

Engineering, procurement, 

and construction

contractor 

China Road and Bridges Corporation 

(CRBC)

China Civil Engineering Construction 

Corporation (CCECC) and China Railway 

Engineering Corporation (CREC)

Characteristics

480 kilometers in length; single-track 

non-electric SGR from Mombasa to 

Nairobi (phase 1) and Naivasha (phase 

2A); travel speed at up to 80 kilometers 

per hour (freight) and up to 120 

kilometers per hour (passenger)

750 kilometers in length; single-track electric 

SGR from Port of Djibouti to Addis Ababa; 

travel speed at 80 kilometers per hour 

(freight) and 120 kilometers per hour 

(passenger)

Date of construction 

commencement
December 2014 December 2012

Date of inauguration
May 2017 (phase 1), October 2019 

(phase 2A)

October 2016 in Addis Ababa (operation 

started January 2018)

 
Source: Authors’ composition based on information from CRBC’s SGR corporate social responsibility reports, interviews, and media reports.

The next two sections present detailed case studies on Kenya and Ethiopia, exploring how the con-
tractor firms interacted with local media groups and the distinctive media ecosystems of each coun-
try. These sections examine how Chinese companies develop or maintain their PR strategies. The 
following section summarizes these two cases and discusses whether the companies learned from local 
media forms and practices and the extent to which that learning may represent a step toward the 
internationalization of Chinese SOEs. A concluding section offers some implications of these African 
experiences for other countries. 



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  7

CRBC’s Learning of Public Relations Strategies in Kenya 

Kenya’s media landscape features pluralism and hyper-commercialism; the local media are frequently 
termed representatives of a form of watchdog journalism. Despite incessant assaults on press 
freedom, the Kenyan media industry is widely viewed as vibrant, well-developed, and fast-growing.12 

Indeed, the country’s media is highly competitive and diverse, with over one hundred FM radio 
stations, more than sixty free-to-view TV stations, and copious newspapers and magazines. The most 
influential players are the state-owned Kenya Broadcasting Corporation (KBC) and three private 
multimedia organizations: the Nation Group, the Standard Group, and the Royal Media Services. 
The Daily Nation and the Standard, owned by the Nation Group and the Standard Group 
respectively, dominate Kenyan newspaper readership at a collective 88.9 percent.13 Other local media 
outlets, such as the People Daily, Citizen TV, and Capital FM, also play active roles. 

The media landscape in Kenya is especially characterized by hyper-commercialization and 
commodification of news, which have led to tabloidization, which is often “sensational, sometimes 
skeptical, sometimes moralistically earnest. . . [and] populist.”14 The University of Hamburg’s Judith 
Lohner and her collaborators have described Kenyan journalism culture as being somewhat 
ambivalent, “switching between critical and concordant, clientelist reporting.”15 

Despite criticism that Kenyan journalists and media have been plagued by credibility problems due 
to numerous malpractices, such as formulaic sensationalism and frivolous entertainment, watchdog 
journalism is still viewed as one of the most influential journalistic norms in the country.16 For 
instance, a national survey of 504 Kenyan journalists found that 53.7 percent of respondents 
indicated the most important role of their work is the watchdog role (relating either to government 
or to business elites).17 They aspire to be “professional journalists” by being objective and neutral,18 
and it is common to see critical investigations of government and business operations, disclosures of 
corruption and misconduct, and more in major Kenyan media outlets.19 

Due to the British colonial legacy in particular, Western media systems and models (including watch-
dog journalism) and standard Western journalistic practices have exerted extensive influence in 
Kenya and played a crucial role in shaping the agenda of the Kenyan media.20 Journalists in Kenya, 
like in many other African countries, have long been trained with Western curricula, which has 
produced a media system that is “an appendage of the Western model.”21 The teaching materials, 
journalism theories, textbooks, and points of reference used by Kenyan journalism schools are largely 
from the West.22 



 8

The Evolution of CRBC’s Public Relations Strategies 

Since its initiation, the Kenyan SGR has drawn media scrutiny. President Uhuru Kenyatta, who left 
office in 2022, was the political patron of the SGR project and highlighted the project as a signature 
achievement in his electoral campaign platform for the 2017 elections when he sought a second 
term. The opposition criticized the project in an effort to undermine the incumbent Kenyatta 
government.23 

The SGR has been highly politicized, and various aspects of the project have been under considerable 
media scrutiny. Issues such as corruption, challenges to wildlife preservation, a problematic tendering 
process, complications from land acquisition, racism among CRBC employees, issues with local 
procurement and subcontracting, and the question of debt sustainability have all been issues 
frequently spotlighted and discussed in major Kenyan and international media outlets. 

Under media scrutiny, along with business pressure from the constant derailing of the project by the 
political opposition and negative media coverage, CRBC demonstrated a steep learning curve as it 
shifted its attitude and learned to address negative news. Although CRBC had operated in Kenya for 
almost three decades prior to the SGR, previous projects had been much smaller in scale and less 
politically explosive, thus attracting less media scrutiny. 

Early in the SGR preparation phase, CRBC’s interaction with local media remained minimal to 
nonexistent. The company’s preferred PR strategy was to lean on Chinese official media stationed in 
Kenya. For instance, in July and August 2014, Kenyan media such as The Star and Business Daily 
reported that CRBC would hire five thousand Chinese workers for the railway project due to start in 
October, which would in turn mean that the company would not be creating local jobs.24 Many 
international media outlets, including BBC, cited the story.25 CRBC leaders’ first reaction was to 
publish a clarifying article in the Chinese language via Chinese state media. The Chinese outlet 
Global Times published a piece titled “Two Thousand Chinese in Kenya to Build Railroads, U.S. 
Media Reflects on Their Country’s Neglect[s] of Africa,” emphasizing geopolitical competition and 
trying to leaven the situation by suggesting that only two thousand Chinese people would be 
employed instead of five thousand.26 Clearly, such a clarification in Chinese neither was intended to 
reach Kenyan media and audiences nor could be effective in countering negative local perceptions. 

Thus, as politicized criticism of the SGR project intensified, CRBC increased its investment in PR 
and established regular communication mechanisms with Kenyan mainstream media channels. The 
company also established and cultivated a strong external relations department. The department 
expanded from six staff members in 2007 to ten upon the completion of the railway’s Phase 1 in 
May 2017.27 The department was given four main tasks: land acquisition and compensation, media 



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  9

relations, coordination with the design team, and publishing documents for external audiences.28 

Over several years, the department has become familiar with the rules of the media game in Kenya, 
accumulating local media contacts and actively reaching out to them, rather than retaining the 
closed-door attitude that prevails among so many Chinese companies in Africa.29 CRBC’s external 
relations department deployed several new PR strategies during railway construction in response to 
local media scrutiny, including increasing transparency through press briefings and corporate social 
responsibility (CSR) releases and reports, establishing a more proactive strategy to address negative 
news, and hosting public events . 

CRBC’s PR strategies emphasized two principles: professionalism and localization. A senior manager 
of CRBC explained how the company’s approach evolved during an interview with the authors: 

Although there have been some negative and critical reports, we still believe that we 
can improve our image in Kenya through professionalism and localization. Profes-
sionalism refers to dealing with situations and managing professional ties in a profes-
sional way. To improve the professionalism of our colleagues, we have invested in 
training and encouraged our colleagues to enhance their soft skills. Localization is 
also important. We are developing a localized PR approach, which we attained by 
working with local PR agencies and developing our PR team by empowering local 
employees.30 

This two-track approach was reinforced by Ren Wen, the deputy secretary of the Chinese Commu-
nist Party Committee of CRBC, during a forum in Tianjin in 2021 on the “International Commu-
nication Capability of Central Enterprises.” Ren said:31

We should insist on carrying out brand outreach [pinpai waixuan, 品牌外宣] 
throughout the project’s life cycle, and present different stories at different points; we 
should strengthen our publicity through omni-channel distribution, expand commu-
nication impacts, strengthen cooperation with local media, think tanks, public 
relations companies and NGOs, adopt local expressions [in our materials and releas-
es], [and] unite local forces to spread and expand the communication effect through 
“other-shaping [tasu,他塑].”32 

CRBC worked with the project’s sponsors in the Kenyan government to brief local and Chinese 
media on progress with the SGR. These press briefings to provide SGR-related updates to local 
media were outsourced by the company to the Kenyan Ministry of Transport and Infrastructure or 
Kenyan Railway Corporation (KRC), the project’s collaborators. Local Kenyan journalists were 
frequently invited to attend these press briefings.33 



 10

On April 29, 2015, for example, KRC invited major Kenyan media, such as the Daily Nation, 
Business Daily,34 the Star,35 and the Standard to visit the SGR construction sites and factories 
producing sleepers and girders in Kathekani and Emali to learn about the project’s progress and the 
employment of local workers.36 This strategy yielded positive news stories within a day, with quotes 
citing KRC and CRBC and glowing headlines such as “40km of New Nairobi-Mombasa Railway 
Built.”37 These stories pumped up CRBC’s ability to meet deadlines and complete contracted projects 
on time. They also stressed the project’s benefits to Kenyans—including the purported efforts the 
Chinese firm was making to work with Kenyans, noting that the project had “employed 10,000 
Chinese workers with over 30,000 local workers.”38 At the same time, KRC “has been having a 
challenge compensating land owners within some parts of Mombasa and Athi River due to 
ownership wrangles.”39

But in addition to increased transparency, CRBC’s external relations department also learned to 
directly address negative news, ditching its former closed-door attitude.40 One manager in CRBC’s 
External Relations Department evaluated how the firm’s capacity to deal with negative news had 
improved in this way:

At first, we had no channel, but gradually we accumulated some local media contacts. 
Kenya has a media regulation called “the right of reply,” and learning to use local 
media rules is also growing on our side. We have met more reporters, accumulated 
more channels, and been able to have better communication with the Kenyan 
media.41 

Kenya’s “right of reply” rule is anchored by the country’s Access to Information Act, which guaran-
tees every Kenyan the right to seek access and obtain information from public entities. The act 
supports freedom of expression and access to information by setting a time limit of twenty-one days 
for all public entities to respond to public requests for information.42

On July 8, 2018, a media report on racism in CRBC’s management culture pushed the company 
under the public microscope and exposed it to unprecedented public scrutiny in Kenya. Paul Wafula, 
a Kenyan investigative journalist, published an article titled, “Revealed: SGR Workers Treated Badly 
by Chinese Masters” in the Standard.43 This article revealed that CRBC’s local employees had faced 
unpleasant experiences inside the company due to racial discrimination during the SGR operations. 
The article raised a dozen racial discrimination cases, including one incident in which Chinese staff 
did not share tables with local employees at the staff restaurant and treated locals and Chinese people 
differently in general. The article was shared by other international and local media platforms includ-
ing Quartz, the Daily Nation, and others. The article soon generated societal outrage about Chinese 
racial discrimination against local workers. After the article’s publication, Wafula and the Standard 



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  11

received “both political pressure from the President’s office” and “commercial temptation from the 
CRBC.”44 Senior officials from the State House and the PR team from CRBC attempted to pressure 
the Standard to withdraw Wafula’s the article. Robert Toroitich, on behalf of the Standard Digital, 
soon launched a hashtag campaign on Twitter branded #IStandWithWafula. In defense of a free 
press, thousands of Kenyan netizens posted their support both for Wafula and freedom of speech. 
The Standard’s decision not to withdraw Wafula’s article and the organized Twitter campaign that 
followed demonstrated Kenyan journalists’ agency in protecting the freedom of the media.45 

The Chinese company was forced to respond quickly, not just by shifting its narrative but also by 
altering some elements of its operations. KRC gave CRBC seventy-two hours to respond to claims of 
mistreatment of local staff and launched its own investigations into alleged incidents of mistreat-
ment.46 On July 10, 2018, CRBC’s general manager wrote to KRC regarding an adverse report that 
had appeared in the Standard two days earlier, with a four-page attachment on the nine issues raised 
in Wafula’s original report, an analysis of the current status of each issue, and actions CRBC had 
already taken or planned to take.47 A CRBC manager explained to the authors how the company 
addressed the adverse report by changing corporate internal dining culture: 

We told local employees that they could dine with the Chinese, and we consciously 
let Chinese employees dine with the local employees. Our General Manager also took 
us to Huawei to learn their culture. But Huawei’s [Chinese] employees are more 
eloquent in English. In our company, even if we sit at the same table with local 
employees, we can’t really engage in conversations with them in English. Eating 
habits are also different: speed, tableware, etc., also need to be coordinated. As a 
result, eating a meal became very tiring.48 

Although CRBC’s interactions with local media have improved over time, its interactions with 
Western media have been passive and avoidant. Over the years, journalists from Western media have 
complained that their emails or cold calls to CRBC have often gone unanswered or ignored. A senior 
CRBC manager explained the company’s rationale for adapting to Kenyan media norms while still 
cold-shouldering Western outlets: 

Western media have long been biased against China and Chinese enterprises, and 
have been continuously criticizing the railway. This will not change no matter how 
good we are. So, for us, we cannot do anything about the Western media, even the 
Foreign Affairs department cannot do anything, but we can engage with the local 
media since we are based in Kenya and we have a professional team here. Sometimes, 
negative stories in the Western media come from Kenyan media, so if the Kenyan 
media cover stories more positively, there will be less negativity in the  
Western media.49 



 12

CRBC also used a variety of creative methods to enhance its corporate image. One method involved 
hiring a group of local professional PR companies,50 including the PMS Group, a renowned firm in 
East Africa. These PR companies helped CRBC with tasks such as writing and circulating press 
releases to local and international media, crafting media invitation and mobilization, and lobbying 
for positive media coverage. In addition, CRBC, along with the Kenyan Ministry of Transport and 
Infrastructure and the Kenyan railway authorities, organized two national photo contests in 2015 
and 2017, encouraging professional and amateur photographers to showcase the SGR’s progress and 
its contribution to communities. These twin competitions also provided the public with the opportu-
nity to vote online and were covered extensively in Kenyan media outlets including KBC and the 
Daily Nation.51 

The company also promoted the photo contests through social media, specifically through a dedicat-
ed Facebook page named “SGR Photography Competition”52 to attract more participation from 
younger Kenyans. In response to media and public concerns regarding the potential damage the 
railway might cause to animals and the environment, CRBC created a series of animations to show 
how animals will migrate through different corridors, explaining how the railway design would, in its 
view, protect the environment and care for animals. All of this was done with the aim of gaining 
more community support.53 

CCECC/CREC’s Public Relations Strategies in Ethiopia 

Ethiopia demonstrates the effects on Chinese choices and behavior in a vastly different media envi-
ronment and journalistic culture. Although Ethiopia and Kenya are neighboring countries, journal-
ism in Ethiopia is tightly controlled54 and propaganda-driven. This media style is frequently termed 
developmental journalism. Despite “the ambiguity of developmental journalism as a concept and 
practice,”55 it is an appropriate depiction of the dominant model of journalism in Ethiopia, which 
emphasizes social responsibility and calls on journalists to form partnerships with governments to 
bring about socioeconomic development.56

The Ethiopian Media Landscape and Local Coverage of the ADR

The Ethiopian government has adopted the development journalism model in its official policies as 
well as in the editorial policies of state media outlets, asserting that journalists should play a “positive 
role” in the country’s development scheme.57 Such a journalism model echoes Ethiopia’s overall 
development model (before 2019), which prioritized economic growth ahead of liberal values, such 
as democratization, citizen participation, and human rights. While private media exist in Ethiopia 
and are generally more critical of development journalism and subscribe to liberal values,58 in practice 
the general environment does not allow them to behave significantly differently from govern-
ment-owned media.59  



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  13

Government-owned media play a dominant role in Ethiopia, which is a major difference from the 
media landscape in Kenya, where private and commercial media are strongly represented. Ethiopian 
Broadcasting Corporation (EBC), the Ethiopian Press Agency, the Ethiopian News Agency, and the 
Ethiopian Herald are state-owned outlets and major forces in Ethiopian news production. While the 
state controls most news outlets, there are a few private TV and radio stations, such as Zami Radio, 
Sheger FM, Fana TV, and Walta TV. Some commercial newspapers and magazines, including Capi-
tal, Addis Fortune, the Daily Monitor, and the Reporter, also retain a voice.

Some media scholars argue that Ethiopian journalism is propaganda-driven and exhibits weak 
journalistic professionalism, pointing to low journalistic autonomy, journalists’ role as publicists for 
the state, and weak professional associations.60 Accepting brown envelopes (more commonly referred 
to as buche in Amharic, meaning “snatching something”) stands in stark ethical contrast to perform-
ing good journalism and yet is prevalent among both private and state journalists in Ethiopia.61 

Comparing the country’s landscape to Kenya’s, Ethiopia’s media features weaker influence from the 
West and accepts stronger influence from China. Kenya’s British colonial history has had a significant 
impact on the country’s media environment, but this is not the case in Ethiopia, which stood as one 
of the two African countries that were never colonized. Ethiopian journalistic norms, values, and 
practices largely reflect the country’s own social, cultural, and literary traditions.62 Western media 
organizations, along with Western journalistic concepts and practices such as watchdog journalism, 
have continued to face tension with the Ethiopian journalistic approach.63 

Watchdog journalism has been considered counterproductive for Ethiopian development purposes 
and is less favored among Ethiopian journalists and journalism educators.64 The Ethiopian govern-
ment frequently jams Western broadcasting services, such as the Voice of America and Deutsche 
Welle, to curb the flow of foreign news.65 Such tensions have further escalated since the onset of the 
Ethiopian political crisis in November 2019, during which Ethiopian officials repeatedly accused the 
Western media of spreading false information.”66 

In November 2021, the Ethiopian Media Authority said it would consider revoking the licenses of a 
number of Western media organizations, such as CNN, BBC, Reuters, and the Associated Press.67 

Chinese media has a stronger influence than Western media in Ethiopia. Chinese media, especially 
the official state news agency Xinhua, has become the primary source of news for Ethiopian state 
media.68 Two scholars, Terje Skjerdal and Fufa Gusu, argue that “Ethiopia is attracted by Chinese 
media philosophy because of its development orientation.”69 According to them, rather than the 
critical style of reporting associated with Western media, Ethiopian citizens desire a journalism style 
in which media and other actors unite to secure economic and social development.70



 14

The Stagnancy of CREC’s and CCECC’s PR Institutions and Strategies

CREC’s and CCECC’s interactions with the Ethiopian media are much less frequent when com-
pared to CRBC’s regular contact with media in Kenya. A major reason for this is that Ethiopian 
media coverage of the Addis Ababa–Djibouti Railway has been overwhelmingly positive since the 
beginning, not least because the narrative is connected to the preferred messages of the Ethiopian 
state. This means that Chinese contractors do not have to spend as much effort responding to nega-
tive reports as they do in Kenya and other countries with more open media cultures. This, in turn, 
shapes and drives their media engagement and PR strategies in general. 

Indeed, in Ethiopia, critical coverage of the ADR has been extremely rare. One senior editor at the 
Reporter explained:

Any negative news in local media about the Addis Djibouti Railway project is like a 
slap in the face to the Ethiopian government. Most Ethiopian journalists would not 
write those negative stories that damage the country’s image.71 

Another journalist at Addis Fortune echoed: 

We do not usually do critical stories about the Addis Djibouti Railway, because those 
stories might get us in trouble. If you want to be critical, you cannot just criticize the 
Chinese, because it will also involve the Ethiopian side, especially the Ethiopian 
officials.72 

But self-censorship isn’t all. In fact, Chinese state media have become Ethiopia’s primary news 
sources for covering issues related to Chinese-Ethiopian relations.73 China is the number one news 
source for major Ethiopian state television, including Ethiopian TV (ETV), which relies on Chinese 
media for its coverage of development projects. 

When analyzing Ethiopian media coverage of the railway, therefore, the authors noted that Ethiopian 
media (and especially state media) frequently cited Chinese state media, particularly official sources 
such as Xinhua News Agency and CGTN. It is unsurprising, then, that our interviewees at CCECC 
and CREC, as well as at the Chinese embassy in Ethiopia, expressed their satisfaction with Ethiopian 
media coverage regarding the ADR. In effect, the local media simply tells China’s story. 

This is why the two companies’ PR strategies have not changed much during the lifespan of the 
ADR’s construction and early operation from 2014 to 2019. The result was a relatively flat learning 
curve. Lacking the naming and shaming effect that Chinese firms have faced from negative local and 



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  15

international news coverage in Kenya, the Chinese contractors of the Ethiopian railway saw minimal 
necessity to evolve their PR strategies from Chinese norms. Both CREC’s and CCECC’s PR institu-
tions and interactions with Ethiopian local media remained largely static. That may be why the 
department of CREC with responsibility for PR, the so-called integrated service department, is 
equipped with fewer than five employees. This department is responsible for dealing with administra-
tive errands, employee safety, human resources, legal disputes, and, distantly behind these more 
operational functions, media relations. There is one Chinese manager in this operation who specializ-
es in media relations. His specific tasks as media manager include reporting railway project updates 
to the CREC headquarters and its parent company, China Railways Group Limited, while also 
managing the relationship with the local media.74 When the authors visited CREC’s Addis Ababa 
office in May 2017, the staffing of this entire department was being reduced. 

There is, however, one caveat to this static Ethiopian story: one internal policy report the authors 
acquired from CREC revealed that the company had become increasingly aware of potential criti-
cism from non-Ethiopian overseas publications and made observing such criticism a priority for 
Chinese Communist Party operations within the railway project:

It is necessary to establish a comprehensive publicity system. This includes three 
tasks. First, overseas publicity should be incorporated into CREC’s annual publicity 
assessment and as an important element of the overseas [Chinese Communist] 
Party-building work. Second, establish a comprehensive, scientific, and standardized 
workflow for the acquisition, writing, modification, approval, release and public 
opinion monitoring of news materials. Third, create incentives to improve employees’ 
enthusiasm on overseas publicity and maintain stability of the overseas publicity 
team.75 

According to CREC’s company regulations, it is the corporate firm’s Chinese Communist Party 
Committee, and the party secretary who leads the committee, that serves in the leadership roles for 
overseas publicity—leading the publicity department and, in this case ,the integrated service depart-
ment to coordinate domestic and international publicity efforts as well as project implementation 
units and publicity.76 So, interestingly, PR, media engagement, and narrative-telling functions fall to 
the Communist Party branch and its leaders.

The most common method CREC’s integrated service department uses for this engagement is to 
distribute press releases to local media or news agencies such as the Ethiopian News Agency and the 
Ethiopian Press Agency. When asked by the authors whether and how they engage with local media, 
one manager of CREC’s integrated service department said: “When we did something good for the 
local community, and for major construction milestones, we invited local media groups to participate 



 16

in the reporting.”77 If local journalists requested an interview, the integrated service department 
would normally ask them to interview representatives from Ethiopian Railway Corporation (ERC), 
the government client of the railway project, instead of the Chinese companies. 

When journalists were granted any interview with the company, the integrated service department 
itself set the scope of the discussion, including the parameters of what could and could not be filmed, 
the list of specific interviewees, and interview requirements. All of this would be done in a strictly 
controlled manner, leaving little flexibility if a journalist, whether Ethiopian or foreign, wanted to 
cover any story concerning the railway. Yet such strict and inflexible requirements faced few com-
plaints from Ethiopian journalists, who have long been used to a complex and bureaucratic process 
whenever they seek and schedule interviews with Ethiopian government departments.78 Indeed, 
Ethiopian journalists have been very collaborative with the CREC media requirements, willingly 
sacrificing their ability to file a creative story or report a fresh angle. As a result, coverage by the 
Ethiopian media of the ADR appears highly homogenous. Milestone project events were publicized 
directly by China Railway Group, CREC’s parent company, which has forty-six secondary subsidiar-
ies including CREC.79 China Railway Group also publishes People’s Rail Magazine (人民铁道报), 
which has become another official Chinese channel for the publicity.80 

In short, where Chinese corporates and media managers were compelled to adapt their engagement 
strategies to deal with Kenya’s more critical media culture, the majority of Ethiopian media and 
journalists have been cooperative with the Chinese side’s requirements. According to the authors’ 
interviews with both Ethiopian journalists and officials from the Chinese embassy in Addis Ababa, 
most Ethiopian journalists have openly cooperated with the embassy itself. For example, when the 
Chinese embassy holds an event, many Ethiopian journalists routinely attend. According to one 
official, surnamed Zhang, who serves as the secretary to the Chinese ambassador in Addis Ababa: 
“Any media that receives an embassy invitation will send at least one reporter.”81According to Zhang, 
the Chinese Embassy in Ethiopia has maintained intimate relationships with local media organiza-
tions. For example, in August 2019, the Chinese embassy in Addis Ababa organized an open tour for 
the Ethiopian media, during which nearly sixty local journalists from over thirty media houses visited 
the ADR. By contrast, this has not been the case in Kenya. Over a dozen Kenyan journalists told one 
of the authors that they would usually refuse or hesitate to even cover Chinese embassy events 
because they considered any and all activities organized by the Chinese embassy to be propaganda 
events.82

In Ethiopia, CREC and CCECC value endorsement from Chinese state-owned media more than 
local media reporting. According to our interview with a former PR manager of CREC, positive 
reports from Chinese state media are highly valued by CREC, and their importance even exceeds 
that of positive stories from the local Ethiopian media. This former CREC PR manager explained: 



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  17

“Endorsement from Chinese state-owned media is like an endorsement from the [Chinese] govern-
ment, so building a strong relationship with journalists and media managers from Chinese state 
media is a priority.” 

During fieldwork in East Africa, the authors also witnessed senior managers of CCECC and CREC 
frequently arrange meetings and dinners with journalists from Chinese state media, including Xin-
hua News Agency, Guangming Daily, and China Central Television (CCTV).83 But this is notably 
different from the case of CRBC in Kenya. At the beginning of the SGR project, CRBC prioritized 
engagement with Chinese media, but then shifted course after receiving frequent criticism from the 
local Kenyan media and began to make the Kenyan media its top priority.

Both CREC’s and CCECC’s local media engagement strategies involve two major prongs: first, for 
major project milestones, they invite local, international, and Chinese media to report; second, they 
aim to publicize the contributions of the company to local people.84 During one authors’ interview, a 
senior manager of CCECC expressed mistrust toward Western media in particular, saying:

We mainly hope that the locals will understand [what we are doing], not Westerners. 
The Western media have a lot of misunderstandings about us. They think that Chi-
nese media reports are false if they say good things, while things are true whenever 
bad things are said. [We want to] send out the real voice and publicize our social 
responsibility.85 

When occasional negative news reports appear, CREC’s and CCECC’s response is to turn first to 
local government clients to contact local media to deal with these stories. The former PR manager of 
CCECC explained: 

When there are negative reports in local media, we will contact the Ethiopian Rail-
way Corporation (ERC) directly. Usually through the joint efforts made by the ERC 
and the Ethiopian Ministry of Transportation, especially the general manager of ERC 
and sometimes the minister, issues can usually be solved quickly.86 

Of course, this does not mean that China’s PR strategy in Ethiopia failed to evolve. But unlike in 
Kenya, where these strategies and PR tactics evolved in response to local media norms and thereby 
adapted to meet local needs, the Ethiopian case instead shows that observable improvements in 
CCECC’s PR campaign were in fact targeted at Chinese audiences instead of Ethiopians. The lack of 
a constraining local media culture meant that Chinese organizations could simply pursue well-estab-
lished Chinese ways. 



 18

As part of its China-focused campaign, CCECC coined the phrase “Addis-Djibouti Model” (亚吉模
式), which consisted of two components. The first was to use the ADR to drive the development of 
an entire economic belt along the railroad; the second was to export a complete industrial chain from 
China. The ADR applied Chinese design standards, financing plans, equipment and facilities, 
locomotives, construction, supervision, and operation management. The project also provided 
training to Ethiopian railway professionals.87 And touting these twin pillars became the basis of a 
self-congratulatory narrative that the firm leveraged with important audiences in China. 

The entire line of the ADR was designed according to China’s second-level electrified railway stan-
dard, financed by the EXIM Bank of China, constructed by CCECC and CREC, supervised by 
China International Engineering Consulting Corporation and Third Railway Survey and Design 
Institute Group Corporation (with rolling stock provided by China Railway Rolling Stock Corpora-
tion), and operated and managed by a joint venture of CCECC and CREC.88 

Chinese State Firms as “Learning Institutions” 

Chinese SOEs constructed and operated the Kenyan and Ethiopian railways but pursued a distinct 
PR strategy in each country, demonstrating that external conditions and local factors matter greatly 
in shaping Chinese conduct, choices, and behavior. During the early stages of the two projects, all 
three SOEs focused their PR efforts on Chinese state media rather than local media. This identical 
initial instinct can be explained by the fact that these SOEs were new to the host countries and 
unfamiliar with their local political, media, and public-opinion environments. 

But in time, CRBC shifted its PR priorities to the local context after the SGR project began to face 
frequent criticism from Kenyan media. CCRC and CREC, by contrast, did not alter their PR 
priorities because of the lack of any locally derived naming and shaming effect from a critical Ethio-
pian media. Instead, for the Chinese firms in Ethiopia, a pliant local mediascape has meant that 
endorsement from Chinese state media remains the most important indicator of the performance of 
the Ethiopian railway project’s PR team. 

Beyond the local context, all three Chinese SOEs hold strongly negative views of Western and global 
media; this has not changed over time and has prevented them from effectively communicating their 
projects with audiences and stakeholders beyond East Africa.

Advice from the Kenyan government, as well as the need to comply with both formal local regula-
tions and informal social norms, have been the main sources of the Chinese SOE’s learning. Kenyan 
government departments are familiar with the local environment, in which media and opposition 



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  19

leaders alike are highly critical of national projects, including those involving Chinese entities and 
capital. They have extensive experience in interacting with the local media. And so one of the princi-
pal spurs to CRBC’s evolutionary strategy of working with local PR firms instead of leaning on an 
internal Chinese department, as was the case in Ethiopia, was that a veteran Kenyan government 
official suggested that it could improve the image of the SGR locally.89 CRBC faced a compelling 
and increasingly urgent need to respond to requests from local journalists in a timely manner under 
Kenya’s “right to information” law and also needed to abide by Kenya’s “right to reply” norm. Under 
the country’s culture of watchdog journalism, removing negative stories from local media would be 
exceedingly difficult, if not impossible. As a result, CRBC prioritized systematic and diversified 
engagement with Kenyan media. When negative stories emerged, CRBC gradually developed a 
variety of strategies in collaboration with a range of Kenyan partners. This allowed CRBC to launch 
a number of effective PR initiatives—all of them oriented toward local concerns—that not only 
increased positive media coverage over time but also improved some of its corporate  
management practices.

Ethiopian government officials, on the other hand, did not offer PR advice to CCECC or CREC. In 
fact, it could be argued that Ethiopian government officials are more than happy to work in a local 
media environment in which critical reports of the government are rare so that they do not need to 
prioritize PR or media outreach. When negative or critical news is reported in Ethiopia, the first 
reaction of CCECC and CREC was to simply try to remove the negative stories through the project’s 
client, ERC. In the context of Ethiopian-style development journalism, instead of Kenyan-style 
watchdog journalism, ERC and other Ethiopian government agencies involved in the railway project 
influenced local media content by claiming that “negative reports about the ADR are harmful to the 
image of Ethiopia and Ethiopia-China relations,”90 a particular theme in the authors’ discussions with 
a senior official from the Ethiopian Ministry of Foreign Affairs. 

In the case of the Ethiopian railway, systematic and diversified communication measures are quite 
simply not valued, and so the two SOEs in charge of the project continue to rely on traditional 
Chinese-style propaganda, leaving no space for debate or different local views. For example, commu-
nication between the two SOEs and local Ethiopian media relies heavily on the dissemination of 
pre-prepared press releases. As a result, these two SOEs have very limited interaction and communi-
cation with Ethiopian journalists, who are largely pliable to Chinese messaging.
  

Learning Outside of China?

But all of this begs the question of whether learning in Kenya has been a superficial and cynical 
adaptation to local norms in order to more effectively export Chinese standards and messages, or, 



 20

instead, a genuine evolution of Chinese approaches to PR in one East African case? If it is the latter, 
then it would be a mark of the growing internationalization of Chinese SOEs and a potential step 
toward SOEs’ adoption of not just local but also broader international norms. 

The authors believe that CRBC, in fact, actively learned new ways of operating through its media 
engagement in Kenya. Concepts and narrative phrases such as “Chinese technical standards” (中国
标准), the “Mombasa-Nairobi model” (蒙内模式), and the “Addis-Djibouti model” (亚吉模式) 
have fueled speculation about whether China is simply exporting its own China-derived narratives. 
But these concepts are being used mostly in China, not locally in Kenya, suggesting that Chinese 
firms are learning to bifurcate their narratives and make their messaging more locally adapted, 
sensitive, and complex. 

For one thing, these phrases first appeared in SOEs’ public documents in Chinese rather than En-
glish, indicating that Beijing, not Nairobi or the rest of Africa, was the primary target audience. This 
is also the case in Ethiopia. For instance, a Google search in Chinese on the term “Addis-Djibouti 
Model” yields articles from the Chinese State-owned Assets Supervision and Administration Com-
mission, CCTV, the China International Contractors Association, and other Chinese media plat-
forms that fully explain the term; a Google search in English for the same phrase does not show any 
meaningful results. 

Second, these Chinese narrative phrases and concepts are ambiguous, lack specificity, and therefore 
serve as slogans rather than roadmaps for exporting a putative Chinese standard, much less a coher-
ent Chinese ideology. The term “Addis-Djibouti Model” refers straightforwardly to (1) exporting an 
entire industrial chain, including technical standards, design, construction, equipment, and opera-
tion through railway projects implemented with Chinese equipment, technology, and standards, and 
(2) promoting economic development along the line through railways.91 The term “Mombasa-Nairo-
bi Model” refers similarly to a project that uses Chinese standards, equipment, technology, manage-
ment, and standards, while opening up a new model of overseas cooperation for the industrial chain 
of China’s railway ecosystem.92 The language of both concepts is highly general and not intended to 
be applied to the host governments and countries’ economies more broadly. As a CRBC interviewee 
shared: “the ‘Mombasa-Nairobi Model’ is not replicable.”93

Third, the primary function of these concepts is to serve as a justification for these SOEs’ influence in 
the host countries with audiences in Beijing. Developing these concepts has less to do with host 
country dynamics and more to do with competition between Chinese SOEs in China. When asked 
about the difference between the “Mombasa-Nairobi Model” and the “Addis-Djibouti Model,” 
despite the fact that the Chinese firms have been compelled to operate with different PR and engage-
ment strategies in these two very different host countries, a senior manager of CCECC in Ethiopia 



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  21

argued that the two models serve “the same effect with different names,” thus implying that the 
narrative’s target audience is in China, not among host country audiences.94 These concepts were not 
picked up locally, nor were they intended to be. When the authors asked Kenyan and Ethiopian 
stakeholders, such as the railway corporations, journalists, and local businesses that supply or sub-
contract to the railways whether they had even heard of these so-called models, most had not.

Lessons and Implications

In both Kenya and Ethiopia, host country media norms have shaped the distinct PR strategies of 
Chinese SOEs on BRI signature infrastructure projects. But while the Chinese contractor for the 
Kenyan railway became a “learning institution” because it received and then was forced to respond to 
constant criticism from local media, this was not the case in Ethiopia’s more restrictive media envi-
ronment. The salience of the Kenyan railway is that it is a high-profile target of media scrutiny and 
criticism from opposition political parties. But the PR strategies of Chinese contractors on the 
Ethiopian railway, by contrast, have demonstrated a relatively flat adaptation curve throughout their 
years of operation in the country. 	

Generally speaking, existing research tends to emphasize the asymmetry of power between Chinese 
and African players, as well as the supposed passivity and weakness of African non-state actors. But 
by analyzing the roles of African journalists and media workers in shaping the behaviors of Chinese 
SOEs in Kenya, it is clear that there can be African journalistic agency when the media in small 
African democracies leverage media norms that brook and encourage criticism to compel the insular 
corporate management culture of large Chinese SOEs to adapt.

But clearly, African agency is context specific. With growing confidence in Kenya’s rule of law, as well 
as the collective power of civil society and the media, Kenyan journalists have played a stronger role 
in monitoring the SGR project. However, for Ethiopian journalists who work in a more restrictive 
media environment, there have been few opportunities to be anything but supportive of the Chinese 
SOEs and the national government that supports these Chinese projects. As a senior editor at the 
Ethiopian News Agency explained to the authors: “Focusing on the positive and bright side is what 
development journalism is meant to be.”95 

This has some implications for both Chinese companies and African media houses. Chinese 
companies dominate the development and financing of major infrastructure projects in Africa. It is 
therefore important for them to understand how to better engage with a diverse array of African 
stakeholders through collaboration, dialogue, and consultations in order to identify and promote 
joint interests. 



 22

For one, insufficient information and a lack of transparency often result in distrust, 
miscommunication, misinformation, and even fake news. Chinese companies should therefore 
leverage their advantages in meeting African countries’ needs, with a particular focus on media 
relations and information transparency. 

This means strengthening local stakeholder engagement, not least with African media. Chinese 
companies need to bring African stakeholders, especially non-state actors, into their decision-making 
processes. In particular, Chinese companies should formulate specific strategies and plans for 
fostering constructive relationships and interactions with local media outlets and NGOs in order to 
improve the design and implementation of their projects. Through engagement with these 
stakeholders, projects can be aligned with the specific needs and perspectives of local communities, 
thereby mitigating the potential for detrimental effects and complications. 

Chinese firms also need to improve the quality of corporate social responsibility programs. Compa-
nies’ reputations can be boosted by CSR efforts, especially when these efforts attract media attention. 
While the authors have observed certain CSR practices by Chinese companies active in Africa, it is 
necessary for them to incorporate CSR into their everyday operations, not just as occasional efforts. 

Meanwhile, African media houses play a critical role in telling the stories of China-Africa coopera-
tion and Africa’s infrastructure development. But African media houses also occupy a unique posi-
tion in shaping African governments’ agendas through their own reporting. Thus, it remains vital to 
strengthen the capacity of local journalists to improve quality and accuracy in reporting and to 
ensure the triumph of watchdog journalism norms, as in Kenya, not state-connected developmental 
journalism, as in Ethiopia. 

This will require considerable efforts to strengthen the capacity of African journalists through inten-
sive training, especially on critical angles in domestic reporting related to China’s economic engage-
ment with Africa.

Above all, local media outlets need to increase the accuracy and journalistic quality of their coverage 
of Chinese activities. According to the authors’ analysis of Kenyan and Ethiopian news content, it is 
clear that some of the news articles contained misleading information or lacked credible sources. 
Some of the headlines were highly sensational (primarily in Kenya) against the backdrop of an 
emerging phenomenon of anti-Chinese populism in Africa. 

These kinds of reports reflect a popular critical attitude toward Chinese projects but, if based on 
inaccuracies or errors, may backfire by discouraging Chinese actors from engaging in deeper dia-
logues with African media that would enable better local reporting. There is simply no substitute for 
high-quality and fact-based local journalism. 



CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  23

African media houses could, for example, encourage their reporters covering China-related topics to 
diversify their sources. An array of sources, such as scholars, urban planners, researchers, and lawyers, 
should be used more often than currently. One productive way to do this would be for a conglomer-
ate of cross-national African media houses from countries that have traditions of watchdog journal-
ism and more open journalistic norms to establish an Africa-China source database to encourage 
journalists across borders to compare notes and diversify their sourcing, thus promoting and elevat-
ing the standard of journalism in covering China-related stories while injecting a comparative angle 
into critical coverage. 

About the Authors

Hangwei Li is an associate professor at the College of Humanities and Development Studies, China 
Agricultural University. She received her PhD from the Department of Politics and International 
Studies at SOAS University of London. Her research lies in the fields of politics, international 
development, and political communication with a focus on China’s engagement with the Global 
South, especially with Africa. Her research has been published in the International Communication 
Gazette, the Journal of Southern African Studies, the Journal of African Media Studies, China Perspec-
tives, the Journal of Current Chinese Affairs, and African Review, among others.
 
Yuan Wang is an assistant professor of international relations at Duke Kunshan University. Her 
research interests include global China, African politics, and the comparative political economy of 
development. Her book project (under contract with Oxford University Press) investigates why 
Chinese-financed and -constructed projects develop into starkly different trajectories in different 
African countries, and her work is featured in Comparative Politics and World Development. Before 
Duke Kunshan, she was a fellow at the Columbia-Harvard China and the World Program and at 
Columbia University’s Weatherhead East Asian Institute. She received her DPhil in Politics from the 
University of Oxford. She also previously served in the China office of the United Nations Develop-
ment Program and at the Sino-Africa Centre of Excellence Foundation in its Nairobi office.

Acknowledgments  

We would like to thank all the Chinese, Ethiopian, and Kenyan interviewees for their time, kindness, 
and support during our fieldwork. We would also like to express our appreciation to the team at the 
Carnegie Endowment for International Peace, especially Evan Feigenbaum, for providing insightful 
and constructive suggestions that contributed to the refinement of this paper. 



 24

Notes

1	 The phrase “telling China’s story well” (讲好中国故事) was introduced by Chinese President Xi Jinping 
in 2013 and aims to enhance China’s international discourse power and strengthen its international 
influence. See Zhao Alexandre Huang and Rui Wang, “Building a Network to “Tell China Stories Well”: 
Chinese Diplomatic Communication Strategies on Twitter,” International Journal of Communication 13 
(2019): 2984–3007.

2	 Weidi Zheng, “The Silent China: Toward an Anti-Essentialism Approach for South–South Encoun-
ters,” International Journal of Communication 16 (2022): 1898–1917, https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/
view/3743/16155.

3	 Renato Aguilar and Andrea Goldstein, “The Chinisation of Africa: The Case of Angola,” World Economy 
32, no. 11 (2009): 1543–1562, https://doi.org/10.1111/j.1467-9701.2009.01249.x. 

4	 See, for instance, Deborah Brautigam, The Dragon’s Gift: The Real Story of China in Africa (Oxford: Ox-
ford University Press, 2011); Daniel Large, “Beyond ‘Dragon in the Bush’: The Study of China–Africa 
Relations,” African Affairs 107, no. 426 (2008): 45–61, https://doi.org/10.1093/afraf/adm069; Christopher 
Alden and Lu Jiang, “Brave New World: Debt, Industrialization and Security in China–Africa Rela-
tions,” International Affairs 95, no. 3 (2019): 641–657, https://doi.org/10.1093/ia/iiz083. 

5	 Yuan Wang, “Executive Agency and State Capacity in Development: Comparing Sino-African Railways 
in Kenya and Ethiopia,” Comparative Politics 54, no. 2 (2022a): 349–373, https://www.ingentaconnect.
com/content/cuny/cp/pre-prints/content-jcpo54206; Yuan Wang, “Presidential Extraversion: Understanding 
the Politics of Sino-African Mega-infrastructure Projects,” World Development 158, (2022b).

6	 Giles Mohan and Ben Lampert, “Negotiating China: Reinserting African Agency into China–Africa Re-
lations,” African Affairs 112, no. 446 (2013): 92–110, https://doi.org/10.1093/afraf/ads065; Alvin Camba, 
“The Sino‐centric Capital Export Regime: State‐backed and Flexible Capital in the Philippines,” Devel-
opment and Change 51, no. 4 (2020): 970–997, https://doi.org/10.1111/dech.12604.

7	 Folashadé Soulé-Kohndou, “Bureaucratic Agency and Power Asymmetry in Benin–China Relations,” 
in New Directions in Africa–China Studies, ed. Chris Alden and Daniel Large (London: Routledge, 
2018); Hang Zhou, “Western and Chinese Development Engagements in Uganda’s Roads Sector: An 
Implicit Division of Labour,” African Affairs 121, no. 482 (2022): 29–59, https://doi.org/10.1093/afraf/
adac005.

8	 James E. Grunig and Todd T. Hunt, Managing Public Relations (New York: Holt, Rinehart and Winston, 
1984).

9	 W. Lance Bennett and William Serrin, “The Watchdog Role,” in The Press, ed. Geneva Overholser and 
Kathleen Hall Jamieson (Oxford: Oxford University Press, 2006): 169.

10	 Terje S. Skjerdal, “Development Journalism Revived: The Case of Ethiopia,” in Press Freedom in Africa: 
Comparative Perspectives, ed. Herman Wasserman (London: Routledge, 2013): 75–91.

11	 Biruk Terrefe, “The Renaissance Railway: Infrastructure and Discourse in EPRDF’s Ethiopia” (doctoral 
dissertation, University of Oxford, 2018); Wang, “Executive Agency and State Capacity in Develop-
ment.”

12	 George Nyabuga, “Media Corporatism: Whither Journalistic Values?” Networking Knowledge: Journal of 
the MeCCSA Postgraduate Network 1, no.1 (2007), https://doi.org/10.31165/nk.2007.11.17; Wilson Ugangu, 
“Election Reporting and Githerinization of Kenya’s Media,” Journal of African Media Studies 12, no. 3 
(2020): 255–266, https://doi.org/10.1386/jams_00023_1.

13	 Media Policy Research Center, State of the Media in Kenya 2014: Uncertainty, Resistance & Change  
(Nairobi: Media Policy Research Center, 2015). 

https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/16155/3743
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/16155/3743
https://doi.org/10.1111/j.1467-9701.2009.01249.x
https://doi.org/10.1093/afraf/adm069
https://doi.org/10.1093/ia/iiz083
https://www.ingentaconnect.com/content/cuny/cp/pre-prints/content-jcpo54206
https://www.ingentaconnect.com/content/cuny/cp/pre-prints/content-jcpo54206
https://doi.org/10.1093/afraf/ads065
https://doi.org/10.1111/dech.12604
https://doi.org/10.1093/afraf/adac005
https://doi.org/10.1093/afraf/adac005
https://doi.org/10.31165/nk.2007.11.17
https://doi.org/10.1386/jams_00023_1


CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  25

14	 John Fiske, “Popularity and the Politics of Information,” in Journalism and Popular Culture, ed. Peter 
Dahlgren and Colin Sparks (London: Sage, 1992): 48.

15	 Judith Lohner, Sandra Banjac, and Irene Neverla, Journalistic Practices, Role Perceptions and Ethics in 
Democratisation Conflicts: Empirical Findings from Interviews with Journalists in Egypt, Kenya, Serbia and 
South Africa (Media, Conflict and Democratisation, July 2016): 69, http://www.mecodem.eu/wp-content/
uploads/2015/05/Lohner-Banjac-Neverla-2016_Journalistic-practices-role-perceptions-and-ethics-in-democratisa-
tion-conflicts.pdf.

16	 Jacinta Mwende Maweu, “A Clash between Journalistic and Capitalist Values? How Advertisers Meddle 
in Journalists’ Decisions at the Nation Media Group in Kenya,” Journal of African Media Studies 6, no.1 
(2014): 27–42.

17	 Kioko Ireri, “A National Survey of Demographic Composition of Kenyan Journalists,” Journalism 18,  
no. 2 (2017): 241–261, https://doi.org/10.1177/1464884915599950.

18	 Elisabet Helander, “A Critical View of the Kenyan Media System Through the Lens of the Journalists,” 
in Racism, Ethnicity and Media in Africa: Mediating Conflicts in the Twenty-first Century, ed. Winston 
Mano (London & New York: I. B. Tauris, 2015): 219–239.

19	 Matilda Jokinen, “In Kenya, Increasingly Critical Media See Growing Attacks,” International Press  
Institute, March 12, 2019, https://ipi.media/in-kenya-increasingly-critical-media-see-growing-attacks/. 

20	 Beatrice Karanja-Nugi, An Assessment of the Extent to Which the Western Media Sets the Agenda for the 
Local Media in Kenya: the Case of Kenya Television Network (KTN) (doctoral dissertation, University of 
Nairobi, 2011).

21	 Emeka Umejei, Chinese Media in Africa: Perception, Performance, and Paradox (London: Lexington 
Books, 2020): 84.

22	 Interview with Professor Ndeti Ndati, Department of Journalism, University of Nairobi, in Nairobi on 
August 9, 2019. In addition, during one of the authors’ fieldwork in Kenya, the author spoke to over 
fifty Kenyan journalists; of these, nearly a third had been trained in Europe or the United States, via 
either short training programs or degree programs, which demonstrates the strong influence of the West 
in the Kenyan media industry. In recent years, an increasing number of Kenyan journalists have also 
been trained in China, yet a number of media scholars have argued that journalism training provided in 
China has not been effective in shaping China’s image on the African continent. See Herman Wasserman 
and Dani Madrid-Morales, “How Influential Are Chinese Media in Africa? An Audience Analysis in 
Kenya and South Africa,” International Journal of Communication 12 (2018), https://ijoc.org/index.php/
ijoc/article/viewFile/7809/2355.

23	 Wang, “Executive Agency and State Capacity in Development.”
24	 “China to Ship in 5,000 Foreign Workers for the Mombasa-Nairobi Standard Gauge Railway Project,” 

Star, August 7, 2014, https://allafrica.com/stories/201408070348.html; “5,000 Chinese workers Expected 
for Railway Project,” Business Daily Africa, August 5, 2014, https://www.businessdailyafrica.com/bd/econo-
my/5-000-chinese-workers-expected-for-railway-project--2064688.

25	 “5K Chinese Workers in Kenya a Threat to Wildlife,” AP News, August 8, 2014, https://apnews.com/
article/d4f337fc0dae451ea850c21e4606d18b; “至少五千名中国工人将抵达肯尼亚修铁路,” [At least 
5,000 Chinese Workers to Arrive in Kenya to Build Railway] BBC, August 6, 2014, https://www.bbc.
com/zhongwen/simp/world/2014/08/140806_china_kenya_railway. The Consumers Federation of Kenya 
(COFEK) soon conducted an opinion poll, which shows that an overwhelming 76.5 percent of Kenyans 
are opposed to the proposal to bring in five thousand Chinese workers on the SGR project. See “Over-
whelming Majority Kenyans Say No to the 5,000 Chinese Expatriate Workers on the Standard Gauge 
Railway Project,” COFEK, September 9, 2014, https://www.cofek.africa/2014/09/overwhelming-majority-
kenyans-say-no-to-the-5-000-chinese-expatriate-workers-on-the-standard-gauge-railway-project/.

http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2015/05/Lohner-Banjac-Neverla-2016_Journalistic-practices-role-perceptions-and-ethics-in-democratisation-conflicts.pdf
http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2015/05/Lohner-Banjac-Neverla-2016_Journalistic-practices-role-perceptions-and-ethics-in-democratisation-conflicts.pdf
http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2015/05/Lohner-Banjac-Neverla-2016_Journalistic-practices-role-perceptions-and-ethics-in-democratisation-conflicts.pdf
https://doi.org/10.1177/1464884915599950
https://ipi.media/in-kenya-increasingly-critical-media-see-growing-attacks/
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/7809/2355
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/7809/2355
https://allafrica.com/stories/201408070348.html
https://www.businessdailyafrica.com/bd/economy/5-000-chinese-workers-expected-for-railway-project--2064688
https://www.businessdailyafrica.com/bd/economy/5-000-chinese-workers-expected-for-railway-project--2064688
https://apnews.com/article/d4f337fc0dae451ea850c21e4606d18b
https://apnews.com/article/d4f337fc0dae451ea850c21e4606d18b
https://www.bbc.com/zhongwen/simp/world/2014/08/140806_china_kenya_railway
https://www.bbc.com/zhongwen/simp/world/2014/08/140806_china_kenya_railway
https://www.cofek.africa/2014/09/overwhelming-majority-kenyans-say-no-to-the-5-000-chinese-expatriate-workers-on-the-standard-gauge-railway-project/
https://www.cofek.africa/2014/09/overwhelming-majority-kenyans-say-no-to-the-5-000-chinese-expatriate-workers-on-the-standard-gauge-railway-project/


 26

26	 Wang Yi et al., “两千中国人肯尼亚修铁路, 美媒反思本国忽视非洲” [Two Thousand Chinese Build 
Railway in Kenya, U.S. Media Reflect on Their Country’s Neglect[s] of Africa], Global Times, August 8, 
2014, https://world.huanqiu.com/article/9CaKrnJFouO. 

27	 Interview with anonymous staff from CRBC, Nairobi, July 11, 2017. In 2021, a follow-up interview 
showed that the number of staff reduced due to the coronavirus pandemic. 

28	 Interview with anonymous staff from CRBC, Nairobi, July 11, 2017.
29	 Zheng, “The Silent China.”
30	 Phone interview with a senior manager of CRBC, June 20, 2022. 
31	 The forum was held in 2021 in Tianjin, where representatives of Chinese central enterprises discussed 

the importance and methods of improving their international communication capabilities. A represen-
tative of China Railway International Co., Ltd (CRI), a subsidiary of CREC, also spoke in the forum. 
Yet unlike Ren Wen’s speech, which focused on the importance of collaborating with local actors, CRI 
representative Lei Kunlun’s speech emphasized how the image of central enterprises is connected with 
China’s national image. 

32	 Qiaomei Tian, “央企形象国际传播论坛在津举办 着力提升央企国际形象传播效能” [Forum on 
International Communication of Central Enterprises’ Image Held in Tianjin, Efforts to Enhance the 
Effectiveness of International Communication of Central Enterprises], Sina, September 28, 2021,  
https://finance.sina.com.cn/jjxw/2021-09-28/doc-iktzscyx6907915.shtml.

33	 Phone interview with Paul Wafula via Whatsapp, April 12, 2022. 
34	 “40km of New Nairobi-Mombasa Railway Built,” Business Daily Africa, April 30, 2015, https://www.

businessdailyafrica.com/bd/economy/40km-of-new-nairobi-mombasa-railway-built--2086244. 
35	 Enos Teche, “Land Wrangles Drag Construction of SGR,” Star, May 2, 2015, https://www.the-star.co.ke/

counties/2015-05-02-land-wrangles-drag-construction-of-sgr/.
36	 CRBC, “肯尼亚铁路局携记者团赴蒙内铁路项目进行专访” [Kenya Railways with a Delegation 

of Journalists Visits the Mombasa-Nairobi Railway], April 30, 2015, https://www.crbc.com/site/crbc/276/
info/2015/2734444.html. 

37	 Business Daily Africa, “New Nairobi-Mombasa Railway.”
38	 Teche, “Land Wrangles.”
39	 Teche, “Land Wrangles.”
40	 Zheng, “The Silent China.”
41	 Interview with a manager of CRBC, Nairobi, 2019.
42	 Article 19, Kenya: Realising the Right to Information (Nairobi: Article 19 Eastern Africa, 2014), https://

www.article19.org/data/files/medialibrary/38388/Kenya-RTI-for-web.pdf; Notably, there is no law mandating 
right to information or access to information in Ethiopia. 

43	 Paul Wafula, “Revealed: SGR workers Treated Badly by Chinese Masters,” Standard, July 8, 2018, https://
www.standardmedia.co.ke/counties/article/2001287179/revealed-sgr-workers-treated-badly-by-chinese-masters. 

44	 Interview with Paul Wafula, Nairobi, August 19, 2019; interview with senior managers at the Standard 
Group, Nairobi, August 15, 2019. 

45	 Hangwei Li, “Understanding African Journalistic Agency in China-Africa Media Interactions: 
The Case of Kenya,” International Communication Gazette 85, no. 1, January 27, 2023, https://doi.
org/10.1177/17480485221139463. 

46	 Eunice Murathe, “Chinese Firm on the Spot over ‘Mistreatment’ of Locals,” Nation, July 9, 2018, https://
nation.africa/kenya/news/Chinese-firm-asked-to-file-report-on-mistreatment-of-locals/1056-4654734-8efit2/in-
dex.html. 

47	 CRBC email communication to Kenyan Railway Corporation, July 10, 2018, “Re: Adverse press report 
appearing on the Sunday Standard of 8th July 2018 touching on operations of Mombasa Nairobi SGR 
‘Madaraka Express’ amongst other matters.”

https://world.huanqiu.com/article/9CaKrnJFouO
https://www.businessdailyafrica.com/bd/economy/40km-of-new-nairobi-mombasa-railway-built--2086244
https://www.businessdailyafrica.com/bd/economy/40km-of-new-nairobi-mombasa-railway-built--2086244
https://www.the-star.co.ke/counties/2015-05-02-land-wrangles-drag-construction-of-sgr/
https://www.the-star.co.ke/counties/2015-05-02-land-wrangles-drag-construction-of-sgr/
https://www.crbc.com/site/crbc/276/info/2015/2734444.html
https://www.crbc.com/site/crbc/276/info/2015/2734444.html
https://www.article19.org/data/files/medialibrary/38388/Kenya-RTI-for-web.pdf
https://www.article19.org/data/files/medialibrary/38388/Kenya-RTI-for-web.pdf
https://www.standardmedia.co.ke/counties/article/2001287179/revealed-sgr-workers-treated-badly-by-chinese-masters
https://www.standardmedia.co.ke/counties/article/2001287179/revealed-sgr-workers-treated-badly-by-chinese-masters
https://doi.org/10.1177/17480485221139463
https://doi.org/10.1177/17480485221139463
https://nation.africa/kenya/news/Chinese-firm-asked-to-file-report-on-mistreatment-of-locals/1056-4654734-8efit2/index.html
https://nation.africa/kenya/news/Chinese-firm-asked-to-file-report-on-mistreatment-of-locals/1056-4654734-8efit2/index.html
https://nation.africa/kenya/news/Chinese-firm-asked-to-file-report-on-mistreatment-of-locals/1056-4654734-8efit2/index.html


CARNEGIE ENDOWMENT FOR INTERNATIONAL PEACE  |  27

48	 Interview with a senior manager of CRBC, Nairobi, July 2019.
49	 Interview via WeChat with senior manager, CRBC, January 25, 2022. 
50	 Interviews with representatives of CRBC, Nairobi and Beijing, 2019 and 2022. Our informants at 

CRBC refused to divulge the exact number of local PR firms CRBC has signed contracts with, but they 
confirmed that contracts were signed with more than five PR companies, which are paid by CRBC an-
nually. 

51	 See, for example: Anthony Omuya, “China Road Company Unveils Second SGR Photo Competi-
tion,” Nation, March 2, 2017, https://nation.africa/kenya/counties/nairobi/china-road-company-unveils-sec-
ond-sgr-photo-competition-367552.

52	 See “SGR Photography Competition,” Facebook, accessed January 31, 2023, https://www.facebook.com/
SGRPhotographyCompetition/.

53	 Tao Huang, “为中国企业海外形象正名”[Rectify the Overseas Image of Chinese Companies], 国际工
程与劳务 [International Engineering and Labor] 6 (2017): 53–57.

54	 New Ethiopian prime minister Abiy Ahmed (2018–present) liberalized civil society and journalism, but 
the effect is difficult to gauge, as the country has been under political turmoil. 

55	 Skjerdal, “Development Journalism Revived.”
56	 Olivier Standaert, Thomas Hanitzsch, and Jonathan Dedonder, “In Their Own Words: A Normative-em-

pirical Approach to Journalistic Roles around the World,” Journalism 22, no. 4 (June 10, 2019): 919–
936, https://doi.org/10.1177/1464884919853183.

57	 Skjerdal, “Development Journalism Revived,” 75–91.
58	 Terje S. Skjerdal, “The Three Alternative Journalisms of Africa,” International Communication Gazette 74, 

no. 7 (2012): 636–654, https://doi.org/10.1177/1748048512458559.
59	 Skjerdal, “Alternative Journalisms.”
60	 Birhanu Dirbaba, and Penny O’Donnell, “Silent Censor: The Influence of Authoritarian Family So-

cialisation on Professional Journalism in Ethiopia,” Journalism 17, no. 7 (2016): 915–933, https://doi.
org/10.1177/1464884915585961.

61	 Berhanu Lodamo, Freebies and Brown Envelopes: The Case of Ethiopian Broadcast Media (Saarbrücken: 
VDM Verlag, 2009); Berhanu Lodamo and Terje S. Skjerdal, “Freebies and Brown Envelopes in Ethio-
pian Journalism,” Ecquid Novi: African Journalism Studies 30, no. 2 (2009): 134–154, https://doi.org/10.1
080/02560054.2009.9653399; Terje S. Skjerdal, “Research on Brown Envelope Journalism in the African 
Media,” African Communication Research 3 (2010): 367–406.

62	 Dirbaba and O’Donnell, “Silent Censor.”
63	 Skjerdal, “Development Journalism Revived.”
64	 Skjerdal, “Development Journalism Revived”; Hangwei Li, “Media Representation of China in the Time 

of Pandemic: A Comparative Study of Kenyan and Ethiopian Media,” Journal of African Media Studies 
13, no. 3 (2021): 417–434, https://doi.org/10.1386/jams_00057_1.

65	 Menychle Meseret Abebe, Conceptualizing an African Media System: An Examination of Media and Poli-
tics in the Ethiopian Context (master’s thesis, University of Gonda, 2017).

66	 See, for example, John Bowden, “Ethiopia Tells US to Stop Spreading ‘Shameful Fake News’ Following 
Warning of Terror Attacks.” Independent, November 25, 2021, https://www.independent.co.uk/news/world/
americas/us-politics/ethiopia-us-terror-attacks-state-b1964489.html. 

67	 Samuel Gebre, “Ethiopia Considers Withdrawing Licenses of Foreign News Agencies,” Bloomberg, 
November 20, 2021, https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-19/ethiopia-considers-withdrawing-li-
censes-of-foreign-news-agencies.

https://nation.africa/kenya/counties/nairobi/china-road-company-unveils-second-sgr-photo-competition-367552
https://nation.africa/kenya/counties/nairobi/china-road-company-unveils-second-sgr-photo-competition-367552
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/ethiopia-us-terror-attacks-state-b1964489.html
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/ethiopia-us-terror-attacks-state-b1964489.html


 28

68	 Terje S. Skjerdal and Fufa Gusu, “Positive Portrayal of Sino-African Relations in the Ethiopian Press,” 
in China’s Media and Soft Power in Africa: Promotion and Perceptions, ed. Xiaoling Zhang, Herman  
Wasserman, and Winston Mano (New York: Palgrave Macmillan, 2016): 149–161; Mawicha Yirga  
Abreha, The Role of Ethiopia’s State Media in Promoting Ethiopia-China Diplomatic Relations:  
A Case Study of ETV (2012-2017) (master’s thesis, Jilin University, 2019).

69	 Skjerdal and Gusu, “Positive Portrayal of Sino-African Relations,” 154. 
70	 Skjerdal and Gusu, “Positive Portrayal of Sino-African Relations.”
71	 Interview with a senior editor at the Reporter, Addis Ababa, September 1, 2019. 
72	 Interview with a journalist at Addis Fortune, Addis Ababa, September 7, 2019. 
73	 Skjerdal and Gusu, “Positive Portrayal of Sino-African Relations”; Abreha, “Role of Ethiopia’s State  

Media.”
74	 Data about the integrated service department was collected through an interview by the author with 

anonymous staff from CREC in Addis Ababa on June 19, 2017.
75	 CREC report, 2018, unpublished.
76	 CREC report, 2018, unpublished. 
77	 Interview with anonymous manager of CREC, Addis Ababa, May 2017.
78	 Fieldwork observation in Addis Ababa in August and September 2019. 
79	 Interview with anonymous manager of CREC, Addis Ababa, May 2017.
80	 Interview with anonymous manager of CREC, Addis Ababa, May 2017.
81	 Interview with Zhang, Addis Ababa, September 2019.
82	 On the contrary, the officials at the Chinese embassy in Kenya often complained that many Kenyan 

journalists would ignore the invitation letters sent to the media houses from the embassy. In an interview 
with Kenyan journalist Paul Wafula, he said: “If there were two press conferences at the same time—one 
organized by the Chinese embassy [and] the other organised by the American embassy—only one out of 
ten Kenyan journalists would go to the Chinese embassy.” 

83	 In 2017, Chinese state media entity CCTV gave the Belt and Road Public Welfare Practitioner Special 
Award to CREC.

84	 Interview with a senior manager of CCECC, Addis Ababa, April 2019.
85	 Interview with a senior manager of CCECC, Addis Ababa, April 2019.
86	 Interview via WeChat with former PR manager of CCECC, January 2022. 
87	 Interview with a senior manager of CCECC, Addis Ababa, April 2019. He further explained that em-

ployees of ERC and the Ethio-Djibouti Railway (the joint venture public enterprise for railway operation 
between Djibouti and the Ethiopian government) are sent for training to Chinese universities, covered 
by scholarships to study either short or long terms. Also see Baorong Yang, The Belt and Road Joining 
Hands with Africa for Common Development (Beijing: China Social Science Press, 2020).

88	 Yang, Belt and Road Joining Hands with Africa.
89	 Interview via WeChat with a senior manager of CRBC, July 27, 2022. 
90	 In 2017, Chinese state media entity CCTV gave the Belt and Road Public Welfare Practitioner Special 

Award to CREC.
91	 Yang, Belt and Road Joining Hands with Africa. 
92	 “中国制造蒙内铁路通车”[Chinese-made Mombasa-Nairobi Railway Opens to Traffic], Xinhua News, 

May 31, 2017, http://www.xinhuanet.com//world/2017-05/31/c_1121065283.htm. 
93	 Interview with a manager of CREC, Addis Ababa, July 9, 2019.
94	 Interview with a manager of CREC, Addis Ababa, April 2019. 
95	 Interview with senior editor of the Ethiopian News Agency, Addis Ababa, September 2, 2019. 

http://www.xinhuanet.com//world/2017-05/31/c_1121065283.htm


1779 Massachusetts Avenue NW   |   Washington, DC 20036   |   P: + 1 202 483 7600 

CarnegieEndowment.org


	China Local/Global
	Summary
	Introduction 
	CRBC’s Learning of Public Relations Strategies in Kenya 
	CCECC/CREC’s Public Relations Strategies in Ethiopia 
	Chinese State Firms as “Learning Institutions”  
	Learning Outside of China?
	Lessons and Implications
	About the Authors
	Acknowledgments 
	Notes

